Aktualizace intercomu Interphone
- Základní údaje
- Napsal Motorik
Jelikož je nás už trochu více s intercomy Interphone Tour a Avant, zveřejňuji postup aktualizace software pro ty, co to ještě neprováděli. Pro trochu zdatnější jedince činnost na 10 minut.
Co budeme potřebovat:
- počítač připojený k internetu
- intercom Tour nebo Avant
- kabel pro připojení intercomu k počítači (USB / mikroUSB).
( konkrétně některé jedince upozorňuji, že mikroUSB konektor pro nabíjení a připojení k PC je zboku pod gumovou krytkou, tzn. není třeba odpojovat konektor ke sluchátkům a mikrofonu ).
Rumunsko 2020
- Základní údaje
- Napsal Motorik
Vzhledem k netradičnímu průběhu začátku letošní motorkářské sezóny a odpískanému tripu na jih Itálie bylo navrženo náhradní řešení - projet známý Transfagarasan a Transalpinu v Rumunsku. Clarkson v Top Gearu o Transfagarasanu prohlásil, že je to jedna z nejlepších silnic světa ( nebo úplně nejlepší ?), tak to musí stát za projetí. Jelikož se jedná o TURBO akci, navrhuji jen základní plán trasy, v podstatě jsou téměř závazné jen zmíněné dvě silnice, a zbytek budeme dolaďovat cestou.
Maroko - zprávy z cest
- Základní údaje
- Napsal Motorik
Vzhledem k současné karanténě a zrušenému tripu na jih Itálie trochu zavzpomínáme na loňský megasuperhyper trip na africký kontinent formou přepisu mých facebookových příspěvků z cesty, včetně několika fotek. Všechny fotky časem :-) najdete v našem Fotoalbu.
Maroko 2019
- Základní údaje
- Napsal Super User
Průběžné informace k trase
Odjezd zatím naplánován na pátek 3.5 odpoledne, nebo ráno 4.5.2019. Návrat do neděle 26.5.2019 . To je 23 dnů.
Podklady k diskuzi o trase
TAM DÁLNICE | TAM KOCHAČKA | MAROKO | ZPĚT KOCHAČKA | ZPĚT DÁLNICE |
první varianta z října 2018 | ||||
zrychlený přesun | kochačka | mimo dálnici | kochačka | zrychlený přesun |
1360 / 18,5 / 2 | 3485 / 58,5 / 10 | 1000 / 19 / 3 | 1955 / 32 / 6 | 1400 / 18 / 2 |
varianty únor 2019 | ||||
zrychlený přesun | kochačka | bez změny | kochačka | optimální trasa |
1310 / 14 / 2 | 2270 / 41 / 7 | 3430 / 65 / 11 | 1480 / 15 / 2 | |
osmička | osmička | přes Benátky | ||
3760 / 72 / 12 | 2115 / 37 / 7 | 1530 / 16,5 / 2 | ||
přes Sv. Moritz | ||||
1500 / 17 / 2 | ||||
aktualizace březen 2019 | ||||
kochačka | mimo dálnici | kochačka | ||
2300 / 38 / 7 | 1000 / 19 / 3 | 3500 / 59 / 10 | ||
* dálnice nemusí znamenat jen dálnice, podle zvolené varianty tam mohou být i akceptovatelné úseky.
Čísla pod odkazem na mapu uvádí počet kilometrů / dobu jízdy / předpokládaný počet dnů. Vzhledem k zimnímu období může google v případě aktuálně uzavřených některých cest zobrazovat různé objížďky. To se časem a upřesněním trasy vyladí.
Z tabulky vyplývá že únorová varianta je po zapracování dalších lokací zase o něco delší , cca 9500 km, osmička ještě o 150 km delší. Časově jsme stále dlouzí. Závěry nechť si udělá každý sám.
Jedna z možných variant trasy:(animace)
Pár informácí sesbíraných z různých webů
{slide=Francie}
Francie
Maximální rychlost na silnicích mimo obec z 90 na 80 km/h. Výjimka platí pouze na silničních úsecích, kdy v daném směru existují dva proudy. Na těchto úsecích může být maximální rychlost zvýšena na 90 km/h. Podmínkou ovšem je, že takový úsek bude označen příslušnou dopravní značkou, která tuto rychlost stanoví. I na těchto úsecích je však za deště rychlost omezena na 80 km/h.
I nadále platí, že na dálnicích (fr. autoroute) je maximální povolená rychlost mimo obec 130 km/h (110 km/h za deště).
Na silnicích pro motorová vozidla je maximální rychlost 110 km/h (za deště 100 km/h).
Ve Francii je průjezd dálničních úseků zpoplatněn mýtnými branami. Řidiči tedy nemusí kupovat dálniční známku, ale poplatek za využívání dálnic je vybírán podle ujetého úseku a kategorie vozidla či přívěsu přímo v mýtných branách. Mýtné je vybíráno od řidičů motocyklů, automobilů, autobusů a nákladních vozů. Pro ty, co placené silniční úseky využívají mnohem častěji, je určen systém Liber-t s možností automatické platby. Je také vybírán poplatek za přejezd některých mostů a tunelů.
Výše dálničních poplatků dosahuje asi 9 EUR na 100 km a patří tak do skupiny států s dražšími dálničními poplatky. Francie je rozlehlý stát a vyplatí se spíše si za dálniční poplatky připlatit, než volit alternativní cesty. Výše mýtného ve Francii závisí na kategorii vozidla a ujeté vzdálenosti, ale nelze říci obecnou taxu za počet ujetých kilometrů. Dálniční sítě spravují různé společnosti a od toho se také odvíjí i výše poplatků, která se v některých oblastech dost liší.
Dálniční síť Francie – přehled úseků
Dálnice ve Francii jsou číslovány dle regionů, stejně jako v Německu. Hlavní tahy mají čísla od 1 do 19 a další dálnice jsou číslovány dle regionů.
Dálnice |
Úseky v provozu |
Délka |
A1 |
Paris – Lille |
211 km |
A2 |
Combles – Belgie A7 |
76 km |
A3 |
Paris – Gonesse |
17 km |
A4 |
Paris – Strasbourg |
488 km |
A5 |
Paris – Langres |
238 km |
A6 |
Paris – Lyon |
455 km |
A7 |
Lyon – Marseille |
312 km |
A8 |
Coudoux – Itálie A10 |
223 km |
A9 |
Orange – Španělsko AP-7 |
281 km |
A10 |
Paris – Orléans – Bordeaux |
543 km |
A11 |
Ponthévrard – Nantes |
343 km |
A12 |
Rocquencourt – Trappes |
9 km |
A13 |
Paris – Rouen – Caen |
225 km |
A14 |
La Défense – Orgeval |
21 km |
A15 |
Villeneuve-la-Garenne – Cergy-Pontoise |
24 km |
A16 |
L’Isle-Adam – Belgie A18 |
312 km |
A19 |
Sens – Artenay |
131 km |
Dálnice |
Region |
A20 a vyšší |
Region 1 (sever) |
A30 a vyšší |
Region 2 (severovýchod) |
A40 a vyšší |
Region 3 (Rhôna-Alpy) |
A50 a vyšší |
Region 4 (jihovýchod) |
A60 a vyšší |
Region 5 (jihozápad) |
A70 a vyšší |
Region 6 (střed) |
A80 a vyšší |
Region 7 (západ |
{/slide}
{slide=Španělsko}
Španělsko
Dálnice ve Španělsku představují 11. nejdelší dálniční síť na světě. V roce 2016 bylo ve Španělsku 17 109 km dálnic. Ve Španělsku se rozlišují dva typy dálnic: autopista a autovía, které se od sebe liší použitými standardy. Zpoplatnění dálnic zde funguje formou mýtného systému, nicméně většina sítě nepodléhá žádnému zpoplatnění. Maximální povolená rychlost na španělských dálnicích je 120 km/h. Některé dálnice také spadají do správy jednotlivých autonomních společenství případně i měst.
Ve Španělsku existují dva typy dálnic: autopista (značeno AP) a autovía (značeno A). Ačkoliv musejí oba typy splňovat základní podmínky (všechna křížení musejí být mimoúrovňová, minimální rychlost 60 km/h, oddělené vozovky pro oba směry jízdy, více než jeden jízdní pruh pro každý směr), v některých aspektech se liší. Na autovíu může být přímo nájezdem připojena přilehlá budova, u autopisty musí být pro tento účel zřízena souběžná obslužná komunikace. Technicky se jedná hlavně o rozdíl v minimálních poloměrech směrových a výškových zakružovacích oblouků, případně v šířkách jízdních pruhů. (Rozdíl je tedy minimální, asi jako mezi dálnicemi a rychlostními silnicemi v Česku do roku 2015.) Autovíi každopádně většinou splňují požadavky i na dálnice vyšší kategorie.
Autopisty většinou bývají zpoplatněny mýtným systémem, zatímco na autovíi se neuplatňuje žádné mýto, ani dálniční známky.
Dálniční poplatky pro vozidla nad 3,5 t jsou vybírány stejným způsobem jako pro vozy do 3,5 t a cena za průjezd placených úseků se odvozuje od kategorie vozidla. Jde o relativně vysokou cenu účtovanou za projeté úseky dálnic, která dosahuje výše až 10 EUR/100 km. Vzhledem ke kvalitě zdejších komunikací a velmi neefektivní cestě po alternativních silnicích je ale i přesto platba za dálniční poplatky při cestě na jih Španělska takřka nezbytná.
Dálnice ve Španělsku jsou dvojího druhu. Jako AP jsou značeny dálnice odpovídající evropským standardům a podléhající mýtu (Autopistas), pod označením A jsou vedeny dálnice upravené z původních běžných silnic, které jsou užší a je na nich povolen provoz cyklistů a pomalých vozidel (Autovías), které jsou bezplatné.
Dálniční síť Španělsko – přehled úseků
Ve Španělsku mají dva druhy dálnic, první jsou označována jako AP a ty odpovídají evropským standardům a podléhají mýtnému. Druhý druh dálnic je označován A a jsou bezplatné.
Autopistas
Dálnice |
Úseky v provozu |
Délka |
AP-1 |
Burgos – Armiñón |
175 km |
AP-2 |
Alfajarín – Barcelona |
220 km |
AP-4 |
Dos Hermanas – Cádiz |
86 km |
AP-6 |
Collado Villalba- Adanero |
69 km |
AP-7 |
Francie A9 – Barcelona – Valencia – Guadiaro |
1 109 km |
AP-8 |
Francie A63 – Trapagaran |
116 km |
AP-9 |
Ferrol – Santiago de Compostela – Portugalsko A3 |
178 km |
AP-15 |
Tudela – Pamplona – Irurzun |
112 km |
AP-36 |
Ocaña – La Roda |
150 km |
AP-41 |
Madrid – Toledo |
60 km |
AP-46 |
Alto de las Pedrizas – Málaga |
25 km |
AP-51 |
Villacastín – Ávila |
24 km |
AP-53 |
Santiago de Compostela – Ourense |
57 km |
AP-61 |
San Rafael – Segovia |
28 km |
AP-66 |
Campomanes – La Virgen del Camino |
78 km |
AP-68 |
Bilbao – Zaragoza |
295 km |
AP-71 |
León – Astorga |
37 km |
Autovías
Dálnice |
Úseky v provozu |
Délka |
A-1 |
Madrid – Burgos, Armiñón – Vitória – Irún |
371 km |
A-2 |
Madrid – Alfajarín, Fraga – Barcelona |
554 km |
A-3 |
Madrid – Valencia |
352 km |
A-4 |
Madrid – Sevilla – Dos Hermanas |
647 km |
A-5 |
Madrid – Badajoz – Portugalsko A6 |
408 km |
A-6 |
Madrid – Collado Villalba, Adanero – La Coruña |
595 km |
A-7 |
Barcelona – Valencia – Murcia – Algeciras |
1 329 km |
A-8 |
Bilbao – Baamonde |
486 km |
A-10 |
Irurzun – Alsasua |
29 km |
A-11 |
Tudela de Duero – Valladolid, Tordesillas – Zamora |
96 km |
A-12 |
Pamplona – Logroño – Burgos |
219 km |
A-14 |
Lérida – Almenar |
16 km |
A-15 |
Medinaceli – Soria, Irurzun – San Sebastian |
320 km |
A-21 |
Pamplona – Jaca |
110 km |
A-22 |
Huesca – Lleida |
112 km |
A-23 |
Sagunt – Zaragoza – Jaca |
435 km |
A-26 |
Olot – Besalú |
22 km |
A-27 |
Tarragona – Valls |
22 km |
A-30 |
Albacete – Murcía – Cartagena |
190 km |
A-31 |
Atalaya del Cañavate – Alicante |
237 km |
A-32 |
Bailén – Úbeda |
34 km |
A-33 |
Blanca – Yecla |
44 km |
A-35 |
Almansa – Játiva |
44 km |
A-38 |
Valencia – Cullera, Xeresa – Gandía |
18 km |
A-40 |
Maqueda – Toledo, Ocaña – Cuenca |
186 km |
A-41 |
Ciudad Real – Puertollano |
37 km |
A-42 |
Madrid – Toledo |
78 km |
A-43 |
Puertollano – Atalaya del Cañavate |
208 km |
A-44 |
Bailén – Motril |
183 km |
A-45 |
Córdoba – Málaga |
142 km |
A-48 |
Tres Caminos – Algeciras |
36 km |
A-49 |
Sevilla – Portugalsko A22 |
132 km |
A-50 |
Ávila – Salamanca |
101 km |
A-51 |
obchvat Ávily |
10 km |
A-52 |
Benavente – Porriño |
307 km |
A-54 |
Santiago de Compostela – Lugo |
101 km |
A-55 |
Vigo – Portugalsko A3 |
30 km |
A-58 |
Trujillo – Cáceres |
48 km |
A-60 |
Valladolid – Peñaflor de Hornija, Puerte Villarente – León |
24 km |
A-62 |
Burgos – Valladolid – Fuentes de Oñoro |
356 km |
A-63 |
Oviedo – Doriga |
28 km |
A-64 |
Oviedo – Villaviciosa |
32 km |
A-65 |
obchvat Palencie |
7 km |
A-66 |
Gijón – Oviedo – Sevilla |
786 km |
A-67 |
Palencia – Santander |
205 km |
A-68 |
El Burgo de Ebro – Zaragoza – Figueruelas, Cortes de Navarra – Castejón |
70 km |
A-73 |
Burgos – Quintanaortuño |
10 km |
A-75 |
Verín – Portugalsko A24 |
11 km |
A-91 |
Puerto Lumbreras – Vélez Rubio |
16 km |
Maximální povolená rychlost na silnicích ve Španělsku
Ve městě |
Mimo město |
Na dálnici |
50 km/h |
90 km/h |
120 km/h |
{/slide}
{slide=Portugalsko}
Portugalsko
V Portugalsku jsou dálnice zpoplatněné pro řidiče motocyklů, osobních aut a nákladních vozidel. Systém výběru dálničních poplatků je komplikovanější než v jiných evropských zemích. Důvodem jsou dvě oddělené soustavy dálnic, přičemž každá z nich má zcela odlišný systém. Starší systém umožňuje platit v mýtných branách hotově nebo platební kartou, nový systém je výhradně elektronický, značen je jako Portagens Eletrónicas nebo také Electronic Tolls.
Výše mýtného v Portugalsku závisí na ujeté vzdálenosti a kategorii vozidla. Orientačně se dálniční poplatky pohybují od 6 do 9 eur na 100 km. V Portugalsku existuje několik provozovatelů, sjednocený přehled dálničních poplatků najdete na stránkách společnosti Brisa. K dispozici je také kalkulačka mýtného na stránkách Estradas.pt nebo na PorugalTolls.com.
Kategorie vozidel v Portugalsku
Vozidla se v Portugalsku běžně rozdělují do čtyř tříd. Klasifikace závisí na výšce vozu na přední nápravě a na celkovém počtu náprav vozidla. Motocykly s elektronickým systémem Via Verde tvoří třídu 5, díky tomu je jim poskytována 30% sleva na mýtném. Na stránkách ViaVerde.pt lze zkontrolovat kategorii podle značky a modelu vozidla.
Třída 1: Motocykly a vozidla s výškou do 1,1 m
Třída 2: Vozidla se dvěma nápravami s výškou nad 1,1 m
Třída 3: Tři nápravy a výška nad 1,1 m
Třída 4: Čtyři nápravy a více s výškou nad 1,1 m
Placené úseky v Portugalsku 2019
Zpoplatněné úseky dálnic ve Portugalsku
A1 Lisboa – Santarém – Leiria – Coimbra – Porto
A2 Lisboa – Albufeira
A3 Porto – Braga – Valença
A4 Porto – Amarante – Quintanilha
A5 Lisboa – Cascais
A6 Marateca – Caia
A7 Povoa de Varzim – Vila Pouca de Aguiar
A8 Lisboa – Leiria
A9 Lisabon – Alverca
A10 Bucelas – Benavente
A11 Apúlia – Amarante
A12 Lisboa – Setúbal
A13 Marateca – Almeirim, Entroncamento – Coimbra
A14 Figueira da Foz – Coimbra
A15 Óbidos – Santarém
A16 Alcabideche – Lisboa
A17 Marinha Grande – Mira – Aveiro
A19 Porto de Mós – Leiria
A20 Portský vnitřní okruh
A21 Malveira – Ericeira
A22 Lagos – Vila Real de Santo António
A23 Torres Novas – Castelo Branco – Guarda
A24 Viseu – Vila Real – Vila Verde da Raia
A25 Praia da Barra – Aveiro – Guarda
A26 Sines – Santiago do Cacém
A27 Viana do Castelo – Ponte de Lima
A28 Porto – Viana do Castelo – Caminha
A29 Angeja – Vila Nova de Gaia
A30 Sacavém – Santa Iria de Azóia
A32 Oliveira de Azeméis – Vila Nova de Gaia
A33 Funchalinho – Montijo
A36 Lisabonský vnitřní okruh
A37 Lisboa – Sintra
A38 Almada – Costa de Caparica
A40 Olival Basto – Montemor
A41 Portský vnější okruh
A42 Ermida – Lousada
A43 Porto – Aguiar de Sousa
A44 Gulpilhares – Vila Nova de Gaia – Oliveira do Douro
Mapa dálnic a zpoplatněných silnic v Portugalsku
Přehlednou a jednoduchou mapu zpoplatněných dálnic v Portugalsku nabízí informační brožura, jejíž elektronickou verzi najdete na stránkách PortugalToll.com. V brožuře jsou zřetelně vyznačeny dálnice, na kterých je možné stále platit hotově nebo platební kartou, stejně tak jako dálnice, na kterých je nutné využít jednoho z automatických platebních systémů.
Pro náročnější uživatele je k dispozici webová aplikace, díky které je možné snadno zjistit aktuální stav silnic, nebo kde jsou umístěny kamery.
Úseky zpoplatněné zvláštním mýtem
Kromě mýtného za jízdu po dálnicích se v Portugalsku vybírají poplatky za průjezd přes některé mosty. Například na mostech Vasco da Gama a 25 de Abril je třeba poplatky zaplatit v hotovosti.
Na portugalských dálnicích platí rychlostní limit 120 km/h, v obci se může jet nejvýše 50 km/h a mimo obec 90 km/h. Na silnicích pro motorová vozidla se smí jet maximální rychlostí 100 km/h.
{/slide}
{slide=Maroko}
Při cestě do Maroka
Aktuální informace ministerstva zahraničních věcí k situaci v Maroku:
https://www.mzv.cz/jnp/cz/encyklopedie_statu/afrika/maroko/cestovani/other.html
Pravidla silničního provozu jsou obdobná jako v Evropě. Silniční značky jsou v arabštině a francouzštině. Platí přednost zprava, včetně kruhového objezdu. V zastavěných oblastech je maximální povolená rychlost 40 km/h, mimo města 100 km/h. Na dálnicích je zavedeno mýtné. Je povinné používání bezpečnostních pásů a platí zákaz telefonování za jízdy. Pro jízdu vozidlem je nutné mít povinné ručení, takzvanou zelenou kartu.
Při řízení dbejte zvýšené opatrnosti. Řidiči v Maroku většinou ignorují dopravní předpisy. Někteří neumí ani číst a řídí pouze intuitivně. Na ulicích se běžně pohybují neosvětlení chodci, cyklisté a zvířata. Nehody jsou zde časté a pokud se do některé připlete, volejte policii a trvejte na policejním záznamu.
Marocká měna se jmenuje marocký dirham a jeho mezinárodní kód je MAD; v tamních obchodech bývá označen jen zkratkou DH. Jeden DH se dělí na 100 centimů. Měna používá bankovky a mince. Mincí je osm druhů, a to 5, 10, 20, 50 centimů, a pak ještě 1, 2, 5, 10 dirhamů. Bankovky mají hodnoty 20, 25, 50, 100 a 200 dirhamů.
Marocký dirham je oficiální měnou. Měnu nenajdete v českých bankách, proto je nutné, dopředu si ji objednat. Druhou variantou je nakoupení eur a následné směnění v Maroku. Dirham se nesmí vyvážet, proto peníze buď utraťte, nebo směňte zpět na eura. Bez pasu vám peníze nevymění.
Platí zde zákaz fotografování paláců a jejich součástí, i policejních stanic. Fotoaparát vám může být zabaven, i přes to že neexistuje upozornění na zákaz fotografování. Místní lidé jsou na focení zvyklí, i tak se jich raději dovolte. Očekávají od vás však pár drobných.
Ve vaší lékárničce by kromě klasických léků rozhodně neměly chybět léky na průjem a léky proti dehydrataci. Kromě dodržování zásad hygieny, někteří doporučují brát léky proti průjmu preventivně, protože v případě onemocnění, často již nezaberou. Mýtus o večerním panáku alkoholu není mýtem, ale pravdou.
Dovoz valut není omezen, nicméně pokud by hodnota při výměně přesahovala 100 000 marockých dirhamů (MAD), tj. cca 240 000 CZK, je třeba její výši nahlásit na celní správě při vstupu do země. Dovoz marockých dirhamů je povolen jen do výše 2 000 MAD. Marocké orgány mají právo ověřit u přijíždějících turistů jejich finanční zajištění pro pobyt v Maroku. Důkazem finančního zajištění turistického pobytu v Maroku je hotovost, šeky nebo kreditní karty, popř. hotelový voucher.
Marocké celní předpisy dovolují bezcelní dovoz oblečení a předmětů osobní potřeby. Omezení se však vztahují především na tabák (max. 200g zpracovaného tabáku), alkohol (1 láhev vína, 1 láhev jiných alkoholických nápojů) či parfémy (1 balení parfému max. 150 ml, 1 balení toaletní vody max. 250 ml). V případě léků musí druh a množství odpovídat předepsané osobní spotřebě. V případě zvláštních druhů léků, které jsou např. v ČR na předpis, je doporučováno mít potvrzení od lékaře (v anglickém či francouzském jazyce).
Dovoz některých předmětů a látek je zcela zakázán – to se týká především některých druhů zbraní a střeliva, omamných a psychotropních látek či některých druhů zvířat.
POZOR: Také dovoz dronů všech typů a velikostí je podroben zvláštnímu povolení, které je prakticky vydávané jen firmám za přesně určeným účelem a s časovým omezením.
Novináři, zejména ti, kteří chtějí v Maroku natáčet, by měli získat předem povolení k natáčení. V této věci je možné kontaktovat jak ZÚ Maroka v Praze, tak ZÚ ČR v Rabatu.
POZOR: Problémy při vstupu mohou mít turisté, kteří s sebou vezou velmi kvalitní záznamová zařízení, zejména videokamery. Pokud je marocké orgány budou považovat za profesionální zařízení, mohou požadovat povolení k natáčení a následně zařízení zadržet na letišti a vydat až při odletu.
S domácími zvířaty je však možné přicestovat – kromě mezinárodního očkovacího průkazu je podmínkou potvrzení o zdravotním stavu zvířete vydané veterinářem (ne starší než 3 dny před odletem do Maroka) obsahující identifikační číslo zvířete, event. jeho popis, dále potvrzení, že za posledních 6 týdnů na daném místě nebyl hlášen případ nakažlivých nemocí napadajících daný typ zvířete. Po příletu bude zvíře podrobeno veterinární prohlídce, a teprve poté mu bude celní správou umožněn vstup do země.
Plánujete-li jet do Maroka vlastním vozidlem, před příjezdem je nutné vyplnit online na webových stránkách marockého celního úřadu – http://www.douane.gov.ma formulář pro dočasné bezcelní povolení dovozu Vašeho vozidla (Déclaration de l'admission temporaire – D16 Ter) a odevzdat ho ve třech výtiscích celním úředníkům při vstupu do země. Celní správa zaregistruje vozidlo ke jménu řidiče (do pasu zaznamená číslo CINN, které může být kontrolováno policejními kontrolami) a následně mu vydá povolení k dočasnému užívání osobního vozidla na marockém území na nezbytně dlouhou dobu (maximálně na 6 měsíců během 1 kalendářního roku, přičemž na osobu je povolena registrace pouze jednoho dovezeného vozidla). Současně předložíte řidičský průkaz, technický průkaz a doklad o zaplacení povinného ručení pokrývající území Maroka.
Nějaké snad aktuální odkazy k těm formulářům:
http://www.douane.gov.ma/web/guest/d16ter/#http://www.douane.gov.ma/d16ter/formAT.jsf
https://sahara-overland.com/tag/morocco-d16/
Od května 2014 je zavedeno nové opatření, kdy v soukromém vozidle žádajícím o udělení dočasného bezcelního povolení smějí být převáženy pouze předměty osobní potřeby (nikoliv zboží ke komerčním účelům).
POZOR: Řidič, který má bezcelně dovezené vozidlo registrováno, je povinen při svém odjezdu z Maroka vycestovat i se zaregistrovaným vozidlem. V případě nesplnění této podmínky celní správa neumožní řidiči z Maroka vycestovat a uloží mu povinnost doplatit clo za dovoz vozidla, které se pohybuje v řádech tisíců EUR. V případě krádeže, nehody či poruchy vozidla je nezbytné se obrátit na celní úřad v místě krádeže/nehody/poruchy a situaci vozidla s ním vyřešit před opuštěním země.
Při odjezdu z Maroka
Vývoz valut, jejichž hodnota by při výměně přesahovala 100.000 MAD, tj. cca 240 000 CZK, je třeba nahlásit na celní správě při výstupu ze země. Vývoz dirhamů je povolen jen do výše 2000 MAD.
Při odjezdu, zejména námořní cestou, jsou kontroly zaměřeny zvláště na držení a přepravu drog. Tresty odnětí svobody za držení i sebemenšího množství takových látek jsou přísné, nepodmíněné a jsou spojeny s enormními finančními postihy (zabavení vozidla, pokuty ve statisících korun aj.).
Zákaz platí pro vývoz fauny a flóry. Omezen je též vývoz zkamenělin, ozdobných nerostů a polodrahokamů – bezcelně lze vyvézt maximálně 10 ks. Vývoz meteoritů bez povolení je zakázán.
V případě vývozu zakoupených uměleckých předmětů vyšší hodnoty je praktické mít u sebe doklad o zakoupení.
Další zajímavé informace:
https://loudavymkrokem.cz/maroko-bezpecnost/
https://www.cestolet.cz/cestopis/zeme-bohata-a-presto-chuda-lide-mili-a-presto-zakerni/
{/slide}
Soubory do navigací, případně další podpůrné informace najdete také v diskuzi (bikers.zezlina.cz/forum/vse-o-motorkach/61-maroko-2019-priprava )
Salza a Salzbursko 2018
- Základní údaje
- Napsal Motorik
Tak tu mám návrh tripu na prodloužený víkend 28. - 30.9.