NordKapp - zprávy z cest
- Základní údaje
- Napsal Motorik
Z Moravy až na konec světa
Pro vzpomínku na letošní hypersupermegatrip uvádím přepis mých facebookových příspěvků z cesty, včetně několika fotek.
Všechny fotky najdete v našem Fotoalbu.
Nordkapp - test pneu
- Základní údaje
- Napsal WhiteDark
Na začátku července jsme ve čtyřech vyrazily ze Zlína na Nordkapp. Ujeli jsme docela přesně 9000 kilometrů. Napadlo mě, že bychom mohly udělat takový hódně nezávislý test pneumatik, resp. jejich nájezdu.
Otázka pneu na moto (ale i auto) mě hodně zajímá…neustále čtu nějaké recenze v časopisech, na netu a podobně …a posléze je porovnávám se svými vlastními zkušenostmi. Snad nikdy jsem si nekoupil stejnou sadu pneu … pokaždé nějakou jinou.
Pokaždé, když čtu nějaký test na pneu, tak mám pochybnost o jeho nestrannosti. Navíc většina testů se týká chování na okruhu v podstatě v extrémních podmínkách a na hranici limitů…kterých já asi stejně nikdy nedosáhnu. Testuje vždy nějaký známý či méně známý motobůh, který pak horlivě řeší odezvu a padání předního kola při brždění do takové či makové zatáčky …. myslím, že jsem průměrný jezdec, který jezdí 90% cestovně …..prostě normálně 100-120 km/hod. a občas za to prostě někde zatáhnu a snažím se všem kolem sebe ujet, daleko za hranicí rychlostních limitů ČR….. testům opotřebení pneumatik nevěřím už vůbec… moje zkušenost je většinou naprosto opačná.
….tak teď jsem se vykecal, tak konečně k vlastnímu testu….
Já Ducati Multistrada 1200 r.v.2010 – sada pneu Pirelli Scorpion Trail I.
brácha Aprilia shiver 750 – sada Mitas SportForce
Motorik Ducati Multistrada 1200 r.v.2013 – sada Bridgestone BT-023
Luďa BMV GS1200 - Metzeler Tourance Next
…je mi jasné že teď: „kdo ví která páčka“ tak si říká, co blbne, proč plantá různé motorky a různé gumy …a co ty Tourance, vždyť to je jak porovnávat sliky s motokrosovýma gumama … ale ... no prostě taková byla realita a výsledek je dle mě více než překvapující.
Všichni jsme koupily nové pneu a změřily jsme hloubku vzorku v novém stavu a to ve dvou místech a nahoře na pneumatice a o 45° níže po dojetí domů jsme udělaly to stejné měření. V každém případě si představte čtyři za sebou jedoucí motorky, všechny zhruba stejně zatížené báglama, jedoucí stejnou rychlostí 9000 km …. (pneu nafoukané na doporučené tlaky).
První větší kontrolu a optické porovnání jsem udělal po ujetí 4000 km a k mému udivení všechny pneu, kromě mých (tj. Pirelli), nevykazovaly prakticky žádné (optické) opotřebení…zato moje Pirellky - podotýkám vyvinuté pro Ducati Multistrada, šli jako první do plošky, která byla již asi 50 mm široká. V těchto místech jsem byl jen asi milimetr nad kontrolním bodem…. Přiznám se, že jsem začal pochybovat, jestli to vůbec na té pneu dám!!!... někdo, kdo si potrpí na dobré gumy, by ji už teď určitě měnil!!!!! Pak jsem všechna pneu fotil a kontroloval každých 1000 km …. mňo už tak trochu se stáhlým žaludkem. Po dalších 2000 km se objevilo opotřebení jak u Bridgestonek, tak i Metzeleru ….. Mitas nic, opotřebení v podstatě nebylo znát (…to už jsem čučel jak puk…) mě už se naštěstí ploška na jedněch s nejdražších gum na trhu tak rapidně nezvětšovala. Musím podotknout, že jsme jeli několikrát v brutálním dešti na rozličných typech cest, za relativně nízkých i vysokých teplot (7°- 33°) a ani jeden z nás nezaregistroval, že by ho pneu někde zradily …ustřelili nebo byly nějak nervozní…
Po návratu domů jsme všichni kroutily hlavou nad výdrží a kvalitou Mitasek – čučeli jsme na ně a ony vypadaly, že to brácha může otočit a jet ten Kapp ještě jednou – mimochodem stále je má obuté a najezdil dle mého odhadu dalších 2000 km. Jediný, kdo musel okamžitě přezout obě pneu jsem byl já s Pirellkama … ano …. i předek byl úplně sjetý ….. asi bych měl říct, že jsem měl asi největší zátěž a taky za to asi trošku víc tahám, pneu byly dle DOT nejstarší, naopak brácha s Mitaskama - nejmíň věcí, nejmíň váží, pneu nejmladší i Shiver je o něco lehčí než Multina . Když si pročtete výše zmíněné testy na Mitasky (na okruhu), jak překvapivě jsou dobré nebo spíše bych měl napsat chvalitebné, tak mi nezbývá než smeknout, pokleknout a vyhlásit Mitas SportForce vítězem mého soukromého testu. …. moc mě mrzí, že před cestou, kdy jsme rozhodovali, kdo jaké pneu koupí, tak jsem tento výsledek ani ve snu neočekával a napsal jsem na oficiální stránky Mitasu dotazy:
- vhodnost použití,
- odhadovaný nájezd, atd.
nicméně bez odezvy!!! Což zamrzelo a jako antireklamu to musím zmínit.
Shrnutí :
Pirelli Scorpion Trail I - katastrofa, dá se říc,t že mi docela znepříjemnily cestu strachem, zda vůbec dojedu …. chcete-li radu - nebrat!!!!!
Metzeler Tourance Next – asi očekáváný výkon. Přece jen jsou to gumy, kde se očekává nájezd
20 000 a více km. Popravdě do našeho testu moc nezapadaly, ale rozhodně jsou to vhodné pneu na delší cesty
Bridgestone BT-023 – potvrdily dle mě starou známou kvalitu, jak se dnes říká: poměr, cena, výkon …. kdo si potrpí na značku – brat!!!!
Mitas SportForce – jednoznačný výtěz! Za ty prachy je to opravdu až neskutečné … sám si je příští rok objednám na Ducati Monstra a otestuju na trošičku něčem jiném !!!!!
Tabulka s naměřenými hodnotami a výpočtem % úbytku:
Poznatky z Nordkapp 2016
- Základní údaje
- Napsal Luděk
Kamarád Čenda jel sólo v roe 2016 v červnu ujel cca 8800 km a jel to celkem 17 dnů, jel ale přes Polsko, Litvu, Estonsko, Finsko nahoru na Nordkapp a dolu přes Lofoty, podél pobřeží Švécko, mosty, Německo a domů
Mítné platil jen na mostech, jinak nikde nic neřešil, zásadně dodržoval předepsanou rychlost hlavně na severu
Bezín platíl v 95% kartou MastrCard, kempoval na odpočívadle, kde byli i karavany (byl sám, nechtěl do divočiny)
Ubytování v těch jejich domcích cca od 100-130 euro, je pro 3-4 lidi do kempu můžeš přijet kdykoliv vezmeš klíč a vše platíš až ráno, využil hlavně hodně na sevrukdyž jel pár dnů společně s jedním Polákem a Lotyšem
Nezbytné je mít rouming na data do Norska, aby měl člověk nějaké spojení se světem a přístup na Booking kvůli ubytování a mapy počasí, stačí balíček za 500,-
Nezapomenout si vzít kvalitní izolepu, dobré šití, bonbony proti únavě (s kofeinem) propojovací kabel na startování, min 2 druhy různých repelentů proti komárům, pytle na odpadky a igelitky na mokré věci příadně do mokrých bot, je dobré mít plachtu na motorku, podložku pod stojánek, vteřinové lepidlo, vázací drát nebo stahovací pásky
Když máš sílu dobře se jede v noci, prázdné silnice, je tam světlo
Na Nordkapp je dobré dojet mezi 1-4 hodinou ráno (v noci), protože jinak je tam hrůza lidí a navíc se platí docela vysoké vstupné, v tuto dobu si zajedeš s motorkou až ke glóbu
Gurtnu na trajekt nebral a ani nepotřeboval na trajektech mají vlastní, jen si pohlídat aby při stahování ti jejich borci nepřetáhli a nezlomili stojan
Dávat si velký pozor na boční vítr při výjezdu z tunelů, míjení nebo předjíždění kamionů (viděl jak to vzalo karavan za autem a utrhlo z koule a několikrát se převrátil z útesu)
Alf a omega je dobrý nepromok a to i na rukavice a boty a mít alespoň dvoje rukavice.
Na jídlo měl hlavně polévky anějaké konzervy a bral nějaký trvanlivý slunečnicový chleba který mu vydržel 14 dnů, případně nakupoval v REMA 1000. Základ je mít kvalitní vařič, který vaří i při větru a dešti
Dobré si vzít olej do motoru, případně trochu brzdovky a hlavně klíče na šponování řetězu a mazání řetězu
Pokud mě ještě neco napadne dopíšu
Připojištění motocyklu
- Základní údaje
- Napsal Motorik
Vzhledem k plánovanému BIG Tripu si chci zaplatit nějaké připojištění, abych nebyl na všechno úplně sám. Oslovil jsem proto emailem několik pojišťoven s poptávkou pojištění motocyklu s důrazem na uvedení vzdálenosti, na kterou zajistí repatriaci motocyklu. Výsledek by možná někoho mohl zajímat, tak to zkráceně shrnu.
Pozn: Již dopředu jsem měl svého favorita, u kterého mám zákonné pojištění, takže jsem neobcházel a nepídil se po informacích "v druhém kole". Takže to neberte jako průzkum trhu.
Seznam věcí na cestu - Big Trip
- Základní údaje
- Napsal Motorik
Pomalu bude třeba se zamyslet nad seznamem věcí, jenž bychom brali na Nordkapp, případně to vzájemně trošku zkoordinovat. Následně mohou "zkrácenou" verzi seznamu využít i ostatní kolegové. Takže pokud Vás napadnou nějaké věci, jenž bude třeba vzít s sebou a nenaleznete je níže, prosím o doplnění. Práva editace mají všichni registrovaní členové Dark Angels.